Лятната отпуска и стресът

За мнозина отпуската предстои и тези щастливци, когато са на работното си място вече поглеждат календара с нагласата за вълнуващо преживяване! ЛЯТНАТА ОТПУСКА! Дали обаче тя ще се превърне във време, през което изтощеният организъм и напрегнатият мозък наистина ще възстановят силите и енергията си – това е отговорният въпрос, който следва да си задаваме, още когато планираме така дългоочакваните дни.
1. Подгответе се!

Всичко започва с подготовката за излизането в отпуска. Няколко дни преди ваканционния период са ни необходим, за заживеем с нейния ритъм, с нейните потребности и сладости. Това е подходящото време да съставим списък с всички необходими за летуването ни атрибут и- от допълненията в гардероба до задължителните медикаменти в подвижната аптечка. Именно тогава можем да пазаруваме, да пишем план, да се обадим на близки хора и приятели, дори да довършим нещо в офиса, което през останалото време все отлагаме. А когато започне почивката – да не хукваме веднага към мястото, което сме избрали за свой летен оазис.
2. Намалете темпото!
С приближаването на лятото се наблюдава чувството на умора и недоспиване. Желанието за отпуск, за отдих ни спохожда все по – често. На най-малко 20 дни отпуска, гарантирани от закона, се радваме ние, българите. Дискусионен е въпросът колко са дните, подходящи за истинско възстановяване и зареждане с нови сили. От класическите 3 седмици – до няколко откраднати от самия себе си дни. Колкото и дни да е изчислено от специалистите, че е най-подходящата продължителност на годишната отпуска, в много случаи ни се налага да се задоволим дори с няколко дни ваканция. Пълноценният преход ще ни гарантира избягване на стрес от момента в който сменяме една дейност, един стериотип с коренно различен/а точно такава промяна винаги води до стресови състояния. Отпуската е свързана с промяна във физическото и психическото натоварване. От напрежение и стрес тялото преминава към пълен покой и често пъти реагира проблемно на рязката смяна. В много случаи хората се оплакват от физически дискомфортни състояния още в първия ден от почивката. Причината за тези главоболия или стомашни проблеми е рязкото преминаване от натоварване към почивка. И така за начало осигурете си плавно преминаване от работата към отпуската, като направете така, че да не оставяте най-отговорните си и многобройни задачи точно за последния ден!
3. Вземете един ден само за себе си!
Този момент е подходящ, за да останем с нашите близки хора в по-спокойна атмосфера, или пък да бъдем за малко само със себе си. Това е и моментът за някои козметични или други грижи, свързани с личния ни чар. Така ще се подготвим за почивката с усмивка. А нагласата е подходящо да бъде свързана с очакване за нещо приятно и неотменно.
4. Предотвратете неприятните изненади!
Ако приемем че гледката отпуснал се на плажа човек с поглед зорко бдящ дали няма да пропусне някое прозвъняване на мобилния си телефон е обичайна, това значи, че е много често срещана е ситуацията, когато въпросният човек е телом на плажа, а в мислите си е останал в офиса или изобщо на работното си място. Дали си почива пълноценно – отговорът е безусловно НЕ, НЕ ГО ПРАВИ! . Никой от вас не знае по-добре какво може да се случи в службата, докато вие сте някъде в планината, на пътешествие или край морския бряг. Затова е добре да се подготвите за онези досадни въпроси, който биха могли да плуват в съзнанието ви, ако не са намерили своите отговори. Подходящо е да го направите още по време на подготовката за излизането ви в заслужена отпуска.
1.Кой ме замества? 2. Оправят ли се там без мен? 3. Дали шефът няма да звънне всеки момент? 4.Дали няма да пропусна клиент?…..и така до края на …почивката..
Тези въпроси биха съсипали дните, в които толкова много искахте да се насладите на отдиха си. Не го допускайте!
5. Лаптоп на плажа????? Е, това вече е невротично!
Както и разговори за сделки, фирмени събития или изяснителни разговори с шефа. Част от хората след почивката си се чувстват така, сякаш никога не са се отделяли от офиса. Причината е, че не са спрели да мислят за проблемите в работата, за несвършените задачи или пък не са могли да се отърват от безспирните обаждания на колегите с различни въпроси. Издигнете емоционална преграда между себе си и всичко, от което искате да се откъснете! Не е лесно в самото начало, чрез системни действия като автогенни тренинги или релаксиращи занимания за отпускане – се постигат трайни резултати.
Сменете дейностите
Проявата на синдрома хроническа умора се изразява при хората, които са по-емоционални и пренасят мислите си за работата у дома. Някои от тях се появяват в главата преди заспиване. При част от хората се наблюдава безсъние. Болшинството от тези, които често мислят за отпуска, когато я имат не знаят какво да правят с нея. Това което трябва да знаем е, че отново има значение един от най-съществените в поведенчески план фактори и той е нагласата. Ако сме работили до последно, грабнали сме пътните куфари и буквално още същия ден, същия час дори, в който за последно сме били на работното си място, сме отпрашили нанякъде /естествено в зависимост от интересите и бюджета си/ – то в такива случаи неминуемо при адаптацията ни към своеобразната отпуска ще се забелязва една припряност, ще сме склонни да правим по – резки движения, в комуникацията ни с околните ще се наблюдава известно напрежение. Това лесно забележимо „нервнечене:” е резултат от скока, който сме направили – от едно съвършено различно пространство, време, среда, ангажименти, роли, към други много далечни и нетипични за ежедневието ни обстоятелства. Точно така – ние не сме се адаптирали – а този факт, както вече знаем е сериозен източник на стрес. Датите в календара безжалостно се сменят, денят, в който предстои връщането на работа е настъпил, а човекът, останал у дома си, без да планира каквото и да е не се чувства свеж, бодър, отпочинал. Защо? Причината е отново собствената му нагласа.
Ако приемем обаче, че ваканционните дни са преминали разкошно, с много емоции и впечатления, кое от кое по ведро и запомнящо се, дали отново не ни дебне отнякъде стрес, когато стъпим отново на работното си място? Кога е възможно да се случи именно това? „Отидох на работа, буквално след като слязох от самолета…имах фантастично пътешествие, искаше ми се да разкажа на всички колко великолепно беше..не чувствах умора от полета….чувствах се невероятно. Когато обаче престоях няколко часа в офиса започнах да усещам главоболие, стана ми тягостно и исках да заплача…”. Тези симптоми са се запазили и на следващия ден – всичко й се струвало безполезно и отегчително. Не можела да разкаже или покаже снимки от пътешествието си, защото всички били улисани в работата си. За какво състояние разказва тази жена, посетила кабинета на психолога. Тя не се е адаптирала. Наблюдаваме същият процес като при хукналия директно от работното си място към почивката. Причината за стресовото състояние и в двата случаи е липса на ВРЕМЕ за приспособяването към новите условия. Все повече хора, особено тези, които имат собствен бизнес, постепенно привикват да живеят без отпуска, но дори и без почивни дни. Натрупаната умора постепенно се превръща в хроничен стрес, а той преминава в синдром, наречен условно “липса на отпуск”. Ритъмът работа-почивка е най добрата профилактика срещу стреса както на работното място, така и комплексно в житейски план. Предстои мениджмънта на всяка уважаваща себе си компания да вземе най –подходящите и адекватни мерки за превъзмогване на последствията от стреса в работната среда, както и за всеки един аспект на психичното здраве на своите сътрудници. Едно изпитание за модерно мислене и добро управление, което за радост има добра подкрепа в лицето на управленските консултантски практики. Мария Рачева

Автор: Karierata Vi

by www.bestjobs.bg